Skolprojekt - UVK II

29 mars 2016

Inlägg 7: Likabehandling och anmälningsplikt


Likabehandlingsplanen var ett helt nytt fenomen för mig, det är inget jag har stött på innan jag började förskollärarutbildningen. Vilket är märkligt då jag ändå vikarierat på förskola en tid. Men det är väl det som är själva utmaningen just nu på verksamheter runt om i vårt land – att faktiskt arbeta med den på det sätt den är framtagen för.
Likabehandlingsplanen är en sammanskriven plan som grundar sig på skollagen och diskrimineringslagen. Svaleryd och Hjertson (2012) menar att diskrimineringslagen och skollagen står för kravet med nolltolerans mot kränkande behandling och trakasserier i skolan. För att barnets rättigheter ska kunna omsättas i praktiken krävs ett samspel mellan vuxna och barn, och i detta samspel har barn rättigheter och vuxna ansvar. Den vuxne har ansvaret att dels lyssna aktivt på barnet, dels agera utifrån barnets behov och rätt. Svaleryd och Hjertson menar vidare att närvarande och pålästa vuxna är avgörande för att utsatta barn ska kunna få sina rättigheter tillgodosedda.
            Likabehandlingsplanen ska alltså användas som en grund i arbetet i förskolan. Det är inte meningen att den ska stå i bokhyllan och samla damm. Gör den det tar vi inte vårt ansvar mot kränkande behandling och trakasserier på allvar. Med tanke på vikten av denna plan kan man tycka att det är märkligt att den är så pass osynlig, inte heller under min första VFU såg jag skymten av den. Ja den nämndes inte ens. Det är ju faktiskt så att man funderar på om den ens var uppdaterad, om den fanns där någonstans. Hur som helst tror jag inte att den användes som det är tänkt.

Man kan hoppas på att det inte tas lika lätt på alla viktiga punkter, så som anmälningsplikt. Hörnell (personlig kommunikation, 2016-03-14) menar att anmälningspliktens avsikter bland annat är att säkerställa att barn och ungas situation uppmärksammas och att de får det skydd och stöd de behöver. Den ska leva upp till Barnkonventionen och att socialtjänsten ska utreda situationen inte lärare eller annan personal inom verksamheten. Det ses som tjänstefel att inte göra en anmälan om man misstänker något och om oro fortfarande består så ska ny anmälan göras.
            Jag tror att det är lättare sagt än gjort, det här med att anmäla, att på riktigt göra det. Inte för att det finns någon bra ursäkt för att låta bli utan för att jag tänker mig att det är oerhört känsligt i många fall. Kanske vill man inte tro att saker händer trots att de faktiskt gör det mitt framför näsan på en. Kanske är man rädd för vad det ska leda till, att framtiden då på ett sätt blir oviss. Men man kan väl se det som att en god pedagog/personal inte räds för att ställa upp för barnen och deras rättigheter.

Referens:

Svaleryd, K. & Hjertson, M. (2012). Likabehandling i förskola & skola. (1. uppl.) Stockholm: Liber.





10 mars 2016

Inlägg 6: Anknytning



Ordet anknytning i detta sammanhang var för mig nytt och själva anknytningsteorin ännu nyare. Widmark-Saari (personlig kommunikation, 17 februari 2016) beskriver anknytningsteorin och menar att det är teorin som studerar hur band växer fram mellan spädbarn och barnets förälder (närmaste vårdare) under de första levnadsåren. Med begreppet anknytning menas något som är mindre hänger samman/är beroende av något som är större.

Broberg, Hagström och Broberg (2012) skriver om begreppet ”trygg bas” som ses som det mest centrala inom anknytningsteorin. Begreppet beskriver två aspekter av den vuxnas omsorgsförmåga:

1    Att vara en trygg bas för barnets utforskande.
2    Att utgöra en ”säker hamn” dit barnet kan återvända i händelse av upplevt hot eller fara.

De menar att den trygga basen gör att barnet vågar utforska världen och vet att det finns en säker hamn att återvända till om världen känns otrygg.

Widmark-Saari (personlig kommunikation, 17 februari 2016) menar att det finns tre olika sorters anknytning.
-       Trygg anknytning, där föräldrarna är skickliga på att läsa barns signaler.
-       Otrygg anknytning, kan kännetecknas som undvikande och ambivalent, föräldrarna har svårt att läsa barns signaler.
Dessa två kategoriseras ändå som organiserad anknytning till skillnad från den tredje:
-       Desorienterad anknytning, samspelet byggs till övervägande del av rädsla. Samma person som skrämmer barnet ska också skydda det, barnet hamnar då i konflikt med sig själv.

Så, med detta har jag nu för mig själv byggt upp en grund för vad anknytning är. Nästa steg jag vill ta är hur detta fungerar vid en inskolning på en förskola. Här står jag blank, jag har inga speciella erfarenheter av inskolningar just till förskolan och kanske är det bra! Nu får jag chansen att spåna fritt i hur jag skulle vilja ta mig an det hela.
Jag ser en inskolning som en oerhört skör tid, som antingen kan gå riktigt bra och barnet känner sig mer och mer bekvämt och kan tillslut tillbringa tid på förskolan utan vidare problem, eller så kan det gå helt åt andra hållet, att förskolan förknippas med oro och kanske ångest. Så hur gör man? Vad är receptet? En kollega inom Stöd och omsorg sa en gång till mig: ”Det finns inget recept att följa, det enda som gills är nya recept varje dag!”, de orden har hjälpt mig så många gånger. Det kommer aldrig finnas en speciell väg vi kan gå och handla efter som kommer fungera för alla. Vi är olika. Jag är livrädd att hamna i ”så-här-gjorde-vi-förra-gången-och-det-funkade-bra” snåret. Jag anser att man inför varje ny inskolning måste starta om på noll och öppna sig för det nya barnets behov, inget annat är viktigare än det. Självklart så förstår jag att man kan ha vissa rutiner på en förskola, vissa saker man går igenom, kanske någon checklista av något slag, men det är det andra jag menar. Kanske de allra minsta sakerna, hur reagerar barnet kring kommunikation, beröring, ögonkontakt, ljud och så vidare. Det finns en mängd olika faktorer att ta till beaktning kring en ny person, precis som man upplever vuxna olika och bemöter dem utifrån det.

Widmark-Saari (personlig kommunikation, 17 februari 2016) berättade om ersättningsrelationer vid en inskolning och att barnet ska skapa minst en sådan med en pedagog. Detta är en svår fråga, en anser jag är för lite samtidigt som två eller flera kan bli för många – för vissa! Detta blir alltså också beroende på barnet och dess föräldrar. Att skapa en god kontakt och kommunikation med båda barn och familj tror jag här blir avgörande för hur man tar sig an inskolningen. Barnet kan ju också ty sig till en helt annan personal än den som kanske är avsatt för inskolningen, och med tanke på att läroplanen (Skolverket, 2010) säger att verksamheten ska anpassas till alla barn i förskolan så får man inte glömma att allt kan hända - och agera därefter!



Referenser:

Broberg, M., Hagström, B. & Broberg, A. (2012). Anknytning i förskolan: vikten av trygghet för lek och lärande. (1. uppl.) Stockholm: Natur & Kultur.

Skolverket (2010). Läroplan för förskolan Lpfö 98. ([Ny, rev. utg.]). Stockholm: Skolverket.

2 mars 2016

Inlägg 5: Sociala relationer och ledarskap


Jag antar att jag själv är uppväxt i något som ligger mitt emellan det som Christina Widmark-Saari (personlig kommunikation, 2016-02-16) benämnde som lydnadskultur och ansvarskultur. Ungefär som jag tänker att skolan ser ut idag. Lydnadskulturen, som innefattar en rollbetingad auktoritet som utgår från att läraren är den ”vuxne” och i och med den får makt, känns högst aktuell än idag även om dess udd är borta. Jag tycker inte att den ansvarskultur som man förespråkar idag, som handlar om personlig auktoritet där läraren får auktoritet på grund av hur denne är och vad denne gör, har hittat fram helt. Om jag återgår till min egen skolgång så fanns det många olika typer av lärare, bland annat en som helt klart föll in under lydnadskulturen och en under ansvarskulturen. Jag minns en äldre kvinnan som stod med en fast hand kring pekpinnen och studerade sin klass, men jag tänker inte säga att det var min ”värsta” lärare, helt klart var man inte van den formen av auktoritet men det medförde också ett enormt lugn, det fanns inga jävlighetsgränser att utforska – det som fanns att göra var det man skulle. Som motsats höll min klass på att bränna ut en manlig nyutexaminerad lärare, den ynkligaste människa jag sett i ett par skor, jag kan svära på att hans knäskålar skakade när han stod där framme vid tavlan och vår brokiga högstadieklass brakade in. Alla kände av honom och började jävlas – något man aldrig skulle ha gjort med den äldre kvinnan. Men på något vis lyckades denna person vända klassen, även om det tog några veckor – med sin personlighet. Hans sätt att vara och sätt att göra saker gav då samma resultat som den äldre kvinnans rollbetingade auktoritet. Jag tror vi har långt kvar till att alla lärare kommer till den form av kvalitet som denna man till slut gjorde, eftersom jag anser att det krävs en form av talang som inte går att enbart studera sig till. Men uppenbarligen är vi på väg.  

Christina Widmark-Saari (personlig kommunikation, 2016-02-16) tog även upp tre metoder för fostran:
-       Auktoritativ fostran som kännetecknas av värme, engagemang och fasta rationella regler.
-       Auktoritär fostran som kännetecknas av känslomässig distans, rigida regler och brist på anpassning.
-       Fri fostran som kännetecknas av minimala krav, ingen struktur och inga gränser.

Jag tänker att alla dessa blir tre olika sätt att ”se” barn, ett begrepp som jag tror används för flitigt för att vara så flyktigt. Juul och Jensen (2003) skriver om förmågan att ”se”. De menar att det dels beror på den vuxnes vilja att ”se”, dels den vuxnes egna upplevelser av att ha blivit/inte blivit ”sedd”, den vuxnes erfarenheter med barn och den människosyn dessa organiseras i förhållande till, samt den vuxnes yrkespersonliga utveckling. De menar att det är skillnad på att bli ”sedd” och att bli ”sedd på”.
Det är alltså många faktorer som spelar in i detta begrepp och jag tror inte att två personer kan ha exakt samma uppfattning om uttrycket.

Hörnell (personlig kommunikation, 2016-02-15) talade om en social och kulturell värld och hur den skapas av barn och pedagoger tillsammans. Han tog även upp ämnet förståelse och menar att barns förmåga att förstå ett sammanhang utvecklas från 18 månader. Han menar att det är mycket viktigt för barn att förstå i förskolan då det är en komplex arena. Här inkluderas andras känslor, andras avsikter, sociala regler och andras tankar.

För att knyta samman det hela så anser jag att det handlar om att hitta ett förhållningssätt som både styrks av läroplanen och passar den vuxne i arbetet med barnen. Ett sätt att arbeta och vara som gör det möjligt för barn att utvecklas, förstå och hitta lust. Jag tror inte att alla kommer komma fram till samma förhållningssätt, det skulle vara orimligt eftersom vi är olika i våra personligheter. Men det är väl just där utmaningen ligger – hur passar just jag in i denna värld som lärare, och även vara kritisk – passar jag som lärare?


Referens:


Juul, J. & Jensen, H. (2003). Relationskompetens i pedagogernas värld. (1. uppl.) Stockholm: Runa.





23 februari 2016

Inlägg 4: Utmanande beteende och konflikthantering


Jag tror alla vid ett eller annat tillfälle mött barn eller vuxna som de genast givit en diagnos på egen hand. Fördomsfullheten är vitt utbredd och inget man enkelt kommer ifrån, men ett sätt att minska den är helt enkelt att ha vetskap om olika faktorer som kan ligga bakom beteenden. Till att börja med, vad finns det för beteendeproblem? Linqvist (28 januari 2016) berättade under sin föreläsning om externaliserat och internaliserat beteende. Det externaliserade står för ett utåtagerande beteende och det internaliserade för ett inåtvänt beteende. Det utåtagerande beteendet är mest uppmärksammat, vilket känns ganska naturligt då det syns på ett helt annat sätt än det inåtvända. Men båda är lika viktiga att uppmärksamma.

M. Broberg, A. Broberg och Hagström (2012) skriver om temperament och menar att alla barn är olika från födseln, tidiga individuella skillnader sitter ofta i och påverkar hur barnet upplever mötet med förskolan. En förståelse för det som kallas temperament gör det lättade att förstå varför en del barn till exempel är blyga och försiktiga medan andra är motoriskt aktiva eller visar starka känsloreaktioner både när de är glada och ledsna. Pedagoger som har förståelse för och kunskap om de vanligaste temperamentstyperna kan lättare möta barns olika sätt att reagera på händelser i förskolan. De menar vidare att begreppet temperament försöker fånga in hur barn tar sig an och reagerar på händelser i sin omvärld. Det är alltså barnets karakteristiska sätt att bete sig som utgör temperament. Barn möter alltså världen på olika sätt. Lindqvist (28 januari 2016) talade under sin föreläsning om olika riskfaktorer och menade att individuella faktorer kan vara:
- Hetsigt temperament
- Kognitiva problem
- Bristande social kompetens

Medan kontextuella faktorer kan vara:
- Bristande föräldrakompetens
- Konfliktfylld familjesituation
- Anknytningssvårigheter
- Bristande skolmiljö

Det man gärna vill kalla ”problemet” behöver alltså inte bero på barnet själv. Hur jag än vrider och vänder mig kan jag inte undvika de erfarenheter jag fått från mitt yrkesliv där jag mött personer inom LSS-verksamhet (Lag om Stöd och Service). I dessa verksamheter är utmanande beteenden vanligt förekommande, men ofta lika dåligt bemött som inom vilken verksamhet som helst. Man vet helt enkelt för lite om det som ligger bakom beteendet och fokuserar istället på specifika händelser istället för att se en helhet. Som stöd i mitt arbete har jag fått ta del av material som ska motverka detta hos de anställda. Socialstyrelsen (2015) skriver om utmanande beteenden och menar att begreppet ”utmanande beteende” inte ska försöka förstås isolerat från situationen det uppkommer i. Det är omgivningen som utmanas av beteendet. I omgivningen ingår personalen och deras sätt att förstå och interagera med personen. De menar vidare att utmanande beteenden ses som signaler på att personen i fråga inte får sina behov tillgodosedda och att lösningen på ”problemet” alltid ligger i samspelet med personen. De understryker att utmanande beteende inte är ett tillstånd eller en diagnos utan att alla människor kan agera på sätt som andra finner utmanande i vissa situationer, särskilt om vi är oroliga, rädda, frustrerade, slutkörda, stressade, upprörda eller arga.

Läroplanen för förskolan (2010) menar att varje barn ska få sina behov respekterade och tillgodosedda och får uppleva sitt eget värde. Jag tror inte att denna punkt är nåbar om man inte jobbar med kommunikationen och har kunskap att se beteenden i ett större perspektiv än här och nu. I vanlig ordning finns det mycket mer att läsa om utmanande beteenden än om det inåtvända, men bemötandet blir ändå detsamma från pedagogens sida, även om det kan vara långt mycket svårare att känna in ett inåtvänt beteende då det inte är lika utmärkande. Kommunikationen och förståelsen är det bästa redskap vi kan bära med oss och jag tror även att det är just bristen på dessa två mellan personer som ligger till grund för många av de beteenden som finns.  


Lindqvist (27 januari 2016) tar också upp ämnet konflikthantering vilket jag tycker är tydligt kopplat till det jag nu skrivit om. Lindqvist menar att det finns en rad olika orsaker till att konflikter uppstår men att man alltid måste ha i åtanke att människor är olika, att vi tolkar och beter oss olika och att vi har olika erfarenheter. Han menar också att vi alltid måste tänka på vad vi kan begära av barnet. De konflikthanteringssteg som Lindqvist beskriver handlar alla på ett eller annat sätt om kommunikation mellan de parter som är i konflikt för att få en förståelse. Kommunikationen är även här det centrala, precis som jag alltid tror att det är. Saker är inte alltid som de till synes ser ut att vara.
 

Referenser:

Broberg, M., Hagström, B. & Broberg, A. (2012). Anknytning i förskolan: vikten av trygghet för lek och lärande. (1. uppl.) Stockholm: Natur & Kultur.

Skolverket (2010). Läroplan för förskolan Lpfö 98. ([Ny, rev. utg.]). Stockholm: Skolverket.

Socialstyrelsen (2015). Att förebygga och minska utmanande beteende i LSS-verksamhet: ett kunskapsstöd med rekommendationer för chefer, verksamhetsansvariga och personal. Stockholm: Socialstyrelsen.







13 februari 2016

Inlägg 3: Den tredje pedagogen



Genom utbildningen har vi berört den tredje pedagogen - förskolans miljö - otaliga gånger, från olika vinklar. Vi har pratat om den fysiska miljön, en lärande miljö, matematisk, utvecklande, utmanande… Ja, listan kan bli lång. Läroplanen berör alla dessa delar, förutom den fysiska miljön, detta nämner De Jong (2010). Jag kan förstå att det kan kännas snopet att man ska sträva mot alla dessa mål läroplanen för förskolan har utan att få en beskrivning på hur man bäst når dit med den fysiska miljön. Men samtidigt känns det för mig självklart att det inte finns någon beskrivning av denna miljön, den är ju förändringsbar. Den SKA aldrig vara densamma, inte inom samma förskola och inte heller lika som någon annan. Det är ju människor vi arbetar med och vi är alla olika. Dessutom skiftar våra behov och då måste miljön skifta med dem. Men däremot finns det aspekter i tänket kring fysisk miljö som är goda att ha i åtanke. Björklid & Fischbein i De Jong (2010) menar att kroppen och hälsan påverkas av egenskaper i miljön, så som belysning och luftkvalitet. De Jong beskriver också hur rummets form och dörrars placering påverkar hur rummet upplevs och används. Det är konkreta aspekter enligt min mening, det är kunskaper som är av stor vikt och något som i grund och botten kan påverka en lokal till något bättre om det handskas på rätt sätt. I läroplanen (2010) står det att barnens behov och intressen, som kan visas på olika sätt, bör ligga till grund för utformningen av miljön och planeringen av den pedagogiska verksamheten. För mig räcker det som beskrivning av den övriga fysiska miljön, utbildade pedagoger bör med detta ha en god grund att stå på.  

Drömavdelning eller drömarbetslag?
Lika lite som det går att köpa lycka för pengar kan man inte tro att en dyr och exklusiv förskoleavdelning kommer att tillmötesgå alla olika behov barn har. Det är sådant tänk som jag tror gör oss olyckliga i slutänden. Jag tror snarare att det handlar om att man måste sätta behovet i fokus – för ofta kan det vara de små åtgärderna som gör den stora skillnaden. Om ett barn med särskilda behov ska börja på en avdelning bör man inte först drabbas utav panik för att man tror man måste förändra så mycket, utan hellre se var behovet ligger. Kanske kan allt lösas med ett strukturerat schema som följer barnets dag, och vips så behövdes inte miljön i sig ändras överhuvudtaget. Här följer tre olika scheman som jag arbetar med som skapat stor trygghet i verksamhetens miljö:

Taktilt schema - för synskadad.

Ord schema.

Sak schema.


Eriksson Bergström (2013) skriver om hur pedagogerna i hennes analys strävar efter att utgå från barns intressen när de planerar och utformar de fysiska miljöerna och att de i olika grad ser den fysiska miljön som en möjlighet eller ett hinder. Jag tänker att just frågor som denna kan skilja sig stort åt mellan olika arbetslag, förskolor och förhållningssätt. Vidare anser jag också att barngruppens behov påverkar tankarna kring den fysiska miljön, det som ena dagen kan ses som möjligheter i miljön tror jag snabbt kan skifta till ett hinder om behoven i barngruppen skiftar. Men hur dessa hinder bemöts av arbetslaget blir nästa fråga.  

Hur man än vrider och vänder på sig så har man arslet bak och detsamma anser jag gäller kvalitén på en förskola. Jag tror inte det spelar någon roll hur enorma resurser man har så kommer det där lilla extra som faktiskt får verksamheten att fungera enligt läroplanen endast att framträda genom ett gemensamt och utvecklingsbart förhållningssätt som sedan också kan återskapas i arbetslagets arbetssätt, man kan inte skylla allt på pengabrist. Så är det någonstans jag anser att chefer borde sätta in resurser så är det i teambuilding och vidareutbildning. Åberg & Lenz Taguchi (2005) skriver om hur pedagogisk dokumentation kan påverka arbetslagets sätt att se på miljön i förskolan. På så sätt kan miljön komma att ifrågasättas utefter teorin om det kompetenta och utforskande barnet, och som följd av det komma ett steg närmare läroplanens strävansmål kring ämnet. Lindgren & Sparrman (2003) tar upp ämnet dokumentation ur en etisk synvinkel, men för mig känns det som att just pedagogisk dokumentation, när den blir rätt hanterad, inte naggar på etiken utan att den tvärtom är till för att hjälpa barnen vidare i sin utveckling och ge varje barn de utrymme och möjligheter som det finns behov för och som då framkommer genom dokumentationen.    

Miljön för mig är föränderlig – likaså materialet som finns. Att ha samma pussel flera år i rad ståendes i samma hylla borde ta mig tusan vara straffbart. Materialet måste få cirkulera, låt det komma tillbaka ett halvår senare, bara det sker förändringar. ”Men stopp” kanske några tänker  - hur är det med barn som har autism? De vill ju ha samma och samma hela tiden? Absolut, det gäller bara att lista ut vad det är som behöver vara återkommande. Är det ett tema som barnet fått fokus på? En färg? En låt? Eller finns det en otrygghet som det speciella materialet skyddar? Ingen vill att varenda dag ska se exakt likadan ut även om det gärna är så man kallar det för att folk ska få ett första hum om hur personer med autism kan fungera, struktur däremot, är något helt annat.
            Man kan spekulera i evigheter om hur en förskola för alla skulle kunna se ut och fungera, men min uppfattning är att den inte finns. Vi alla är för olika för det. Att sträva mot mål som inte är uppnåbara blir nästan patetiskt, är det inte bättre att sätta barns enskilda behov i fokus? Jag tycker att alla barn har rätt att hitta sin plats där de kan få ta den plats de förtjänar och få utvecklas i den takt och miljö som passar dem bäst, och om det är i förskola, skola, specialskola, särskola eller vad det nu kan vara ska inte vi stå i vägen för, så egoistiska får vi inte vara.    


Referenser:

Eriksson Bergström, S. (2013). Rum, barn och pedagoger: Om möjligheter och begränsningar i förskolans fysiska miljö. Umeå: Umeå Universitet.

Lindgren, Anne-Li & Sparrman, Anna. (2003). Om att bli dokumenterad. Etiska aspekter på förskolans arbete med dokumentation. Pedagogisk Forskning i Sverige, Vol. 1-2, s. 59-70.

Riddersporre, B. & Persson, S. (red.) (2010). Utbildningsvetenskap för förskolan. (1. utg.) Stockholm: Natur & kultur.

Sverige. Skolverket (2010). Läroplan för förskolan Lpfö 98. ([Ny, rev. utg.]). Stockholm: Skolverket.

Åberg, A. & Lenz Taguchi, H. (2005). Lyssnandets pedagogik: etik och demokrati i pedagogiskt arbete. (1. uppl.) Stockholm: Liber.






30 januari 2016

Inlägg 2: De specialpedagogiska perspektiven



Specialpedagogik är ett begrepp som jag kastades in i för ungefär fem år sedan. Pang bom, rakt in i en daglig verksamhet för vuxna inom autismspektra och utvecklingsstörning. Nu har jag under kursens gång fått lära mig att det bör kallas utvecklingsförsening, men det känns hos mig långt mer kränkande så jag väntar med det tills att jag hör de nyheterna inom Stöd och Omsorg – där jag arbetar. Jag förstår nämligen inte vad de är försenade till? Att bli normal? Åhja, till ämnet. Utan större kunskap och definitivt utan utbildning började jag vikariera med det som senare skulle bli mitt stora yrkesmässiga kall – specialpedagogik. Sundsvalls Kommun slänger med sitt motto ”Att göra det goda livet möjligt!” och faktiskt lyckades de pricka in just det som driver mig framåt i arbetet. Att ge en hjälpande hand, ett språk, en kommunikation, omtanke och trygghet till personer som är i behov av det. Att idag gå en pedagogisk utbildning för att bredda kunskapen kring detta känns fantastiskt. Under denna kurs gör mitt val av utbildning sig extra påmint när det rör de delar som ligger mig allra närmast.

Mina praktiska erfarenheter av ämnet har helt klart färgat min egen syn på specialpedagogik, så även den arena jag jobbar inom. Stöd och Omsorg skiljer sig uppenbart från skolans värld, det står klart efter de föreläsningar jag tagit del av samt den litteratur jag bearbetat. Lisa Asp-Onsjö skriver i Lärande skola bildning (2014) om den omtvistade frågan kring vad som skiljer pedagogik från specialpedagogik. En vanlig definition är att specialpedagogiken sätts in där den vanliga pedagogiken inte bedöms räcka till. Men hon menar vidare att forskning har visat att i verksamheter med generellt goda lärandemiljöer så minskar behovet av specialpedagogiska insatser, eftersom lärare där i högre utsträckning förmår anpassa undervisningen efter eleverna. Detta finner jag är helt i sin ordning, om miljön och lärandet kan anpassas i så pass stor mån att behovet för olika barn nås så är det fantastiskt. Men när behovet är större än vad en lärare i en klass, eller den personal som finns på en förskoleavdelning, mäktar hantera - trots goda lärandemiljöer och anpassad undervisning – då anser jag att specialpedagogiska insatser inte är något att skämmas över. Jag ska gå igenom de tre perspektiven som Assar Hörnell beskrev under sin föreläsning (25 januari 2016) för att sedan återgå till hur jag ställer mig till dessa.  

Det kompensatoriska perspektivet – Nilholm (2007) förklarar detta perspektiv som att individen i sig har en brist som man vill kompensera. Perspektivet skapar distinkta problemgrupper och söker främst efter neurologiska och psykologiska förklaringar som sedan de specialpedagogiska åtgärderna anpassas efter. Helt enkelt att kompensera individen utifrån de brister denne uppvisar.

Det kritiska perspektivet – Detta perspektiv lägger fokus på vad samhället gör med barns olikheter, detta beskriver Nilholm (2007). Man menar att specialpedagogiken är förtryckande, bland annat då den pekar ut barn som mer eller mindre onormala. Nilholm påstår att det som kanske främst utmärker det kritiska perspektivet är ett missnöje med begreppet ”normalitet” och med olika typer av nedvärderande sociala kategoriseringar. Detta till skillnad från det kompensatoriska perspektivet där normalitetsbegreppet är centralt.

Dilemma perspektivet – Nilholm (2007) menar att man inom dilemmaperspektivet betonar utbildningssystemets grundläggande komplexitet och motsägelsefullhet. Det kritiska perspektivet ses som problematiskt eftersom det förespeglar ett tillstånd där alla skolproblem skulle upphöra. På så vis menar man att det kritiska perspektivet kan ses bygga på samma tankefigur som det kompensatoriska; problem – diagnos – bot. Nilholm menar att ett dilemma i ett modernt utbildningssystem till exempel är att man å ena sidan ska ge elever liknande erfarenheter och kunskaper, medan man å andra sidan ska anpassa sig till var och ens individuella förutsättningar. Snarare än att man ska lösa dilemman som detta, så måste alla konkreta utbildningssystem förhålla sig till dessa.

Så, vad kan jag själv göra med denna kunskap? Jag har fått alla mina erfarenheter av specialpedagogik från Stöd och omsorg, där ligger onekligen det kompensatoriska perspektivet nära till hands, detta märks genom oblygheten att tala om personernas funktionsnedsättningar och utifrån dem samt personernas egna behov/vilja/kunskap förhålla sig till hur vidare utvecklingssteg kan uppmanas och tas. Till detta hör att jag arbetar med personer som ligger på en utvecklingsnivå mellan 9 månader och 5 år, kanske är det kompensatoriskt redan där, att placera in dem i just en utvecklingsnivå, men samtidigt ser jag att deras funktionsnedsättning bör uppmärksammas för deras egen skull. Jag undrar om uttrycket ”en skola för alla” även gäller för personer på denna nivå av funktionsnedsättning, eller om man redan sållat bort dem när man talar om att till exempel avskaffa särskolan och andra möjligheter för dessa människor att skapa kontakter, trygghet och få möjlighet att lära för livet, som ofta är målet då en vanlig skolgång inte finns inom ramen av verklighet?

Fick jag önska helt själv skulle jag förespråka ett fjärde perspektiv, ett perspektiv som utgår från individen. Dess önskemål, behov, förutsättningsmöjligheter och relevanta mål. För mig handlar det inte om att alla måste gå till väga på samma sätt här i livet, att alla ska inkluderas under samma tak, utan för mig handlar det om att alla får möjlighet till det liv de känner sig trygg i. Att allmänheten behöver träna på att bemöta personer i behov av stöd ser jag inte som den specifika individens problem. Den personen ska inte behöva gå i ”vanlig” klass för att tillfredsställa andra personers vision om vad som är normalt – om denne själv inte vill. Jag ser till exempel att särskolan spelar en avgörande roll för många personer, där de själva kan växa i den takt de behöver, i den avskildhet de kan behöva för att känna trygghet och glädje och för att hitta koncentrationen och modet som behövs för att ibland bara klara av en dag från morgon till kväll utan oro.

Vad det gäller den evighetslånga växlingen av benämning på begrepp är det något jag valt att inte diskutera utbrett i detta inlägg. Jag försöker se bortom de benämningarna, om man kallar personer inom daglig verksamhet för vårdtagare, brukare, deltagare eller kunder har jag svårt att hänga med på, det verkar vara efter trend. Jag brukar kalla personer vid deras namn.   

Referenslitteratur:
Lundgren, U.P., Säljö, R. & Liberg, C. (red.) (2014). Lärande, skola, bildning: [grundbok för lärare]. (3., [rev. och uppdaterade] utg.) Stockholm: Natur & kultur.

Nilholm, C. (2007). Perspektiv på specialpedagogik. (2., [omarb.] uppl.) Lund: Studentlitteratur. 

   


26 januari 2016

Inlägg 1: Presentation


Jag går förskollärarutbildningen och är inne på termin fyra och kursen Utbildningsvetenskaplig kärna II. Detta är en redovisningsform i bloggformat som kommer resultera i ett antal olika blogginlägg kring olika ämnen inom specialpedagogik. Passande nog arbetar jag yrkesmässigt inom samma ämne. Att få chans att jämföra det teoretiska från utbildningen med det praktiska jag arbetar med vardagligen ska bli intressant att lägga ihop till ny kunskap, speciellt då det handlar om två till synes olika arenor, skola samt stöd och omsorg - men personerna det rör är desamma. Av de föreläsningar jag hittills tagit del av, samt den litteratur jag börjat bearbeta verkar dessa arenor skilja sig betydligt åt, både i språk, agerande och miljö. Kanske har det sin grund i de tre olika perspektiven som finns kring specialpedagogik. Kanske hos de verksamma, i forskningen eller bara de olika diskurser som finns. Det ska bli spännande att utforska mer.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar